donderdag 5 november 2015

ARBO & wetgeving

Protocollen en procedures

 





Procedures zijn een geheel van wetten, richtlijnen, voorschriften en protocollen in een organisatie die voorschrijven wat te doen of hoe je te gedragen. Procedures geven duidelijkheid, kwaliteit, coördinatie en veiligheid.

Er zijn verschillende soorten procedures:
- Wettelijke procedures
      - Wet op de Identificatieplicht
      - De belastingwetgeving
      - De ARBO Wet
      - De privacywetgeving
      - De kwaliteitswet Zorginstellingen
- Gedragscodes
- CAO en sociaal beleid

- Werkvoorschriften
- Veiligheidsvoorschriften
- Milieuvoorschriften
- Procedures huisstijl
- Ziekteverzuimprocedures
- En nog meer

Gedragscodes gaan over de manier van omgaan met doelgroepen/cliënten en collega's, ethische aspecten en geheimhouding. Het zijn manieren waarmee je met een bepaalde groep omgaat. Een groep van kinderen die mishandelt zijn ga je anders mee om dan met een groep mensen die een verstandelijke beperking heeft.

We hebben een stelling gehad over procedures, deze was: 'Als sociaal cultureel werker moet ik me altijd aan de procedures van mijn organisatie houden.' Ik ben het daarmee eens, omdat je niet zomaar van alles kunt doen binnen een organisatie. Zij hebben procedures opgesteld waar iedereen zich aan moet houden en dat betekend ook dan ik dan moet. Ook geef je een goed voorbeeld wanneer jij je aan de procedures houdt, anderen mensen zullen zich misschien ook sneller aan de regels houden en het staat netjes voor de organisatie.

Op school hebben we door het gebouw gelopen om te kijken hoe we de veiligheid kunnen verbeteren van het gebouw. We hadden een aantal punten gevonden die niet veilig waren.
- Schimmel op het plafond.
- Bij de trapleuning zijn stukken muur die verder uitsteken, dat kan ervoor zorgen dat je met je vinger tussen de leuning en de muur komt vast te zitten.
- De deuren waarmee je naar buiten kan, om bijvoorbeeld te gaan roken, zijn niet allemaal open. Soms is er maar een deur waardoor je naar buiten kan, wanneer er brand zou zijn kan niet iedereen door die ene deur naar buiten.

De school zou de platen met schimmel kunnen vervangen, de muren bij de leuning zo aanpassen dat je er niet meer tussen kan komen en meer deuren naar buiten open maken.

Op stage hebben we ook een aantal procedures, zoals: op tijd aanwezig zijn en zou je later zijn laat het weten aan de des betreffende persoon en een andere is dat als je afspreken hebt gemaakt binnen een werkgroep jij je hier aan houdt.
Zelf houd ik me aan die regels, wanneer ik niet op tijd kan zijn laat ik het weten aan de staf die op dat moment aanwezig is en afspraken die ik samen met anderen maak in een werkgroep houd ik me ook aan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten