woensdag 27 januari 2016

Methodische cyclus

Maken van een methodische cyclus

Bij het maken van een plan van aanpak heb je 5 stappen die je doorneemt. Dat zijn:
  • Stap 1: Beginsituatie vaststellen
  • Stap 2: Probleem of specifieke vraag formuleren
  • Stap 3: Doel formuleren
  • Stap 4: Plan van aanpak maken en uitvoeren
  • Stap 5: Activiteiten evalueren en bijstellen
Stap 1.
Bij het vast stellen van de beginsituatie heb je nog 3 stappen die hierbij horen. Dat zijn:
   - 1.1 De instelling
   - 1.2 De doelgroep en/of wijkanalyse
   - 1.3 SWOT analyse
Stap 1.1 gaat erover dat je meer informatie opzoekt en geeft over de instelling waar je werkt van waar je vanuit werkt. Dingen als de missie en visie, organisatiestructuur, financiƫle kaders en werkgebied en doelgroepen komen hierbij aan bod.

Bij stap 1.2 ga je meer informatie over de wijk en/of doelgroep opzoeken. Hierbij komen punten in zoals:
  • Demografische gegevens
  • Opleiding, werk en inkomen
  • Gezondheid
  • Wonen, fysieke omgeving en sociale voorzieningen
  • Cultuur
  • Interesse, wensen en behoeften
  • Participatie: Motiverende en ontmoedigen factoren om deel te nemen
  • Communicatie en marketing
Bij stap 1.3 maak je een sterkte zwakte analyse.
SWOT = Strengt, Weaknesses, Opportunities, Threats.
S staat voor de sterke punten van de eigen organisatie.
W staat voor de zwakke punten van de eigen organisatie.
O staat voor de kansen die de maatschappelijke ontwikkelingen bieden voor de organisatie.
T staat voor bedreigingen voor de organisatie die uit de maatschappelijke ontwikkelingen voorvloeien.

Stap 2.
Bij de vraag of specifieke vraag formuleren beantwoord je de volgende vragen.
    - Wie ervaart er een probleem/wie heeft er belang bij een oplossing. Kortom; 
       wie is er betrokken?
    - Wat is het probleem of de (ontwikkeling)behoefte?
    - Bij doelgroep indelen in ontwikkelingsfase en welzijnsbedreidingen
      (lichamelijk, geestelijk, materieel, sociaal en cultureel).
Je moet er wel op letten dat de problemen of (ontwikkeling)behoeften oplos baar zijn.

Stap 3.
Bij het formuleren van het doel doe je dat in 1 zijn. Deze zin hoort SMART geformuleerd te zijn.
SMART = Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Stap 4.
Bij het maken van het plan van aanpak heb je nog 4 stappen. Deze zijn:
   - 4.1 Plan van aanpak uitwerken.
   - 4.2 Maak een netwerkanalyse.
   - 4.3 SCW agogische methodiek beschrijven.
   - 4.4 Draaiboek maken en uitvoeren.

Bij stap 4.1 werkt je het hoofddoel uit in subdoelen en werkdoelen. Ook werk jij je acties uit met de 5 w's (wie, wat, waar, wanneer, waarmee) en hierin zet je deadlines.
Bij stap 4.2 maak je een netwerk analyse waarbij jij je richt op de volgende punten:
  • Belanghebbende
  • Probleem definitie
  • Belangen
  • Hulpbronnen
  • Invloed/macht 
Bij stap 4.3 beschrijf je een agogische methodiek. Je kiest een passende methodiek om het probleem aan te pakken en je houdt rekening met nieuwe trends en ontwikkelingen in het werkveld.
Voorbeelden van methodieken:
  • Systeem gerichte benadering
  • Bemoeizorg
  • Community website
  • Seniorenadviseurs
  • Zelforganisatie 
  • Sociale activering
  • Multicultureel werken
  • WMO
  • Welzijn nieuwe stijl
Bij stap 4.4 maak je een draaiboek en voer je deze ook uit.
Je werkt een plan uit volgend de 5 w vragen.
Daarna werk je GOTIKA uit. GOTIKA = Geld, Organisatie, Tijd, Informatie, Kwaliteit en Arbeidsomstandigheden. 
Daarna maak je een duidelijk overzicht waarin je kunt vinden wie waar moet zijn, wat er moet gebeuren, hoe laat iets is en wat er voor nodig is. 
Als je dit helemaal af hebt dan voer je het uit, controleer je tijdens het uitvoeren steeds de vooruitgang (of alles loopt zoals gepland) en handel je als het nodig is.

Stap 5.
Bij de evaluatie beantwoord je de volgende vragen:
  • Procesevaluatie: was de manier van werken goed?
  • Productevaluatie: is het doel behaald?
       - Ja, wat was het resultaat?
       - Nee, wat doe je met de doelen die niet gehaald zijn? Kies uit:
    1) laten vallen. 2)opdelen in subdoelen. 3) doelomschrijving aanpakken. 4) andere aanpak. 5) termijn verlengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten